כולם מדברים על אורוול, ניל פוסטמן מדבר על הקסלי
כבר מזמן רציתי לכתוב פוסט עם כותרת בנוסח "כולם מדברים על אורוול, לא מספיק מדברים על הקסלי", שיערער על קלישאת "האח הגדול" ויציע דיסטופיה הולמת הרבה יותר למציאות ימינו: זו שמתאר אלדוס הקסלי בעולם חדש, מופלא.
.
רציתי אך טרם הספיקותי, מה גם שאת הספר של הקסלי קראתי מזמן ואני לא זוכר ממנו מספיק לדיון מעמיק. לפיכך שמחתי לראות שמישהו בכל זאת מדבר על הקסלי, ועושה את זה בצורה תמציתית וקולעת בהרבה משהייתי מסוגל.
.
כך שלא נותר לי אלא לצטט כלשונה (עם אי-אילו הדגשות לטובת המרפרפים) את ההקדמה לספרו של ניל פוסטמן, בידור עד מוות: השיח הציבורי בעידן עסקי השעשועים * (בתרגום אמיר צוקרמן), שנכתב במקור ב-1985:
.
.
ציפינו ל-1984. משבאה השנה והתבדתה הנבואה, אמריקנים דואגים שרו לעצמם מזמור הלל. שורשיה של הדמוקרטיה הליברלית לא הכזיבו. תהיה אשר תהיה האימה שביעתה מקומות אחרים, אותנו, לפחות, לא פקדו סיוטים אורווליאניים.
.
אך שכחנו כי לצד חזונו הקודר של אורוול היה חזון נוסף – ותיק יותר, מוכר פחות, אך מצמרר במידה שווה: עולם חדש, מופלא של אלדוס הקסלי. בניגוד לסברה הרווחת, אפילו בין משכילים, נבואותיהם של הקסלי ואורוול היו שונות זו מזו. אורוול התריע מפני דיכוי כפוי מבחוץ, אשר הוא שיכריע אותנו. אולם בחזונו של הקסלי לא נדרש אח גדול שישלול מן האנשים את עצמאותם, את בגרותם ואת ההיסטוריה שלהם. להשקפתו, אנשים בסופו של דבר יאהבו את דיכויים, יסגדו לטכנולוגיות המקפחות את יכולותיהם לחשוב.
.
מי שהפחידו את אורוול היו מחרימי הספרים. מה שהפחיד את הקסלי היה היום שבו לא תהיה עוד כל סיבה להחרים ספר שכן לא יהיה עוד מי שירצה לקרוא בו. אורוול פחד מאלה שימנעו מאתנו מידע. הקסלי פחד שהאמת תטבע בים של זוטות. אורוול פחד שמא ניהפך לבני תרבות שבויה. הקסלי פחד שמא נהפוך לבני תרבות טריוויאלית, העסוקה בשווה ערך כלשהו לרגשנות זולה. כפי שציין הקסלי בביקור חוזר בעולם חדש, מופלא, מגיני זכויות האדם והרציונליסטים העומדים תמיד על המשמר מפני הרודנות "לא הביאו בחשבון את הדחף הכמעט אין-סופי להסחות-דעת." ב-1984, הוסיף הקסלי, השליטה באנשים מתבטאת בדרך של גרימת כאב. בעולם חדש, מופלא, הם נשלטים בדרך של גרימת עונג.
.
בקצרה, אורוול פחד מפני מה שאנו שונאים. הקסלי פחד מפני מה שאנו אוהבים.ספר זה דן באפשרות שמא הקסלי, ולא אורוול, הוא שצדק.
.
.
* הספר * * משך את עיני כי הוא היווה השראה לתקליט Amused to Death של רוג'ר ווטרס * *
.
*. בכך לא תמה תרומתו המוזיקלית של ניל פוסטמן, מראשוני הנביאים שהתקוממו נגד הטלוויזיה המסממת את האומה:
.
.
Disposable Heroes of Hiphoprisy
Television, the Drug of the Nation
.
.
* * עוד לא קראתי. כרגע אני באמצע ספר אחר שראוי גם הוא לאזכור בפוסט הזה (ובכלל): שיבוש תרבות של קאלה לאסן.
ממליץ בחום לכל מי שעוד לא קרא. אני קורא לו "הדרך הקלה להיגמל מתאגידים".
במקום להכביר במילים אפנה אתכם לפוסט של ג'רו-נימו שבעקבותיו השתכנעתי לקנות סופסוף את הספר.
.
* * *השיר של ווטרס בקישור מתחיל אחרי כדקה של קליפ. הקליפ עצמו יפהפה בעיני.
טוב, הנה הוא שוב בשביל עצלני הלינקים:
.
.
פוסטים קשורים, יותר או פחות:
16 תגובות עבור “כולם מדברים על אורוול, ניל פוסטמן מדבר על הקסלי”
הוספת תגובה
Additional comments powered by BackType





המתחזק של דנג'ה-גנג'ה ב-22 ינו' 2008 בשעה 1:29 #
תמיד אפשר לסמוך עליך למשב רוח קל של אמת.
[תגובה]
מרמיט reply on 22 בינואר 2008 12:21:
תודה

ואם אני אגיד לך שהתגובה הזאת הדהדה לי בראש תוך כדי כתיבה, תאמין לי?
חוץ מ"משב קל". קל זה מצוין. רק לקלילות יש סיכוי לחדור.
אבל אם כבר אמרת "לסמוך", מה עם http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=286627&blogcode=8220016">השבועה שלך? זהו, החלמנו שכחנו? אתה כבר מתקרב לחודשיים
[תגובה]
דנה ב-22 ינו' 2008 בשעה 4:08 #
לא יודעת איך ואם זה קשור ומה זה חשוב בכלל, אבל אתה מדבר על אלדוס בערך חודש אחרי שלורה התאחדה איתו, אחרי 40 או משהו שנות פירוד.
[תגובה]
מרמיט reply on 22 בינואר 2008 12:21:
מזל טוב לזוג המאושר
[תגובה]
Esti-y ב-22 ינו' 2008 בשעה 23:54 #
זה לא שאורוול לא צדק, הוא פשוט ניבא את מה שיקרה אחרי שהנבואה של אלדוס תתגשם. כשנהיה מספיק מטומטמים עד שכל גורם זר (לרבות הג’וקים והיתושים) יוכל להשתלט עלינו.
[תגובה]
מרמיט reply on 23 בינואר 2008 10:40:
נראה לי שזה לא מסתכם בזה. נראה לי שגם הדרך שונה. בעולם של הקסלי אין צורך במנגנון אכיפה דומיננטי כמו אצל אורוול.
אצל אורוול הרגש הדומיננטי הוא פחד. המשטר משקיע הרבה מאמץ בשמירה על הצייתנות של הפרולים.
אצל הקסלי הפחד הזה מיותר. לא צריך לאיים, לא צריך לכלוא או להגלות או לשטוף את המוח בכפייה. הנתין, מרצונו החופשי, לוקח כדור סומה ומדליק טלוויזיה.
אצל אורוול כולם (חוץ מהמקורבים למשטר?) חיים בדלות אפורה ומדכאת. אצל הקסלי כולם מבסוטים מהחיים.
אצל אורוול צריך להתקין מצלמות נסתרות ולשלוח שוטרי-חרש כדי לעקוב אחרי הנתינים. אצל הקסלי הנתינים מוותרים על הפרטיות מרצון, מסתובבים עם טלפונים סלולריים http://goleshet.blogli.co.il/archives/68">וחושפים את כל הפרטים שלהם ושל החברים שלהם בפייסבוק.
התיאור של אורוול מתאים בול לדיקטטורות קומוניסטיות. אבל הדיקטטורות הקומוניסטיות לא החזיקו מעמד. צורת השלטון הדומיננטית כיום היא פלוטוקרטיה קפיטליסטית "ליברלית", שזוכה ליותר שיתוף פעולה כי היא מציגה אשליה של ניידות מעמדית (&qu
[תגובה]
צייקנית, אבל ב-24 ינו' 2008 בשעה 1:01 #
להכביר מילים, ולא להכביר במילים
[תגובה]
מרמיט reply on 24 בינואר 2008 12:18:
תודה. אם זה השיבוש היחיד שמצאת, מצבי טוב
[תגובה]
דמטריוס_סייבר.ציניקן\\ ב-24 ינו' 2008 בשעה 11:24 #
לא קראתי אף אחד מהספרים האלה (אוי לבושה), אבל אני נוטה לצדד בהאקסלי. בעצם זה עירוב של שניהם.
האם קונספירציה יכולה להקרא קונספירציה כשאף אחד לא גילה אותה?
מה אם כל הקונספירציות שכן יודעים עליהן הן בעצם ממשלתיות? מעין שיטה של להאכיל את הציבור הטיפש בסתירות (וככה הם לא יבינו כלום) והציבור ה"חכם" פשוט יבטל אותן כי הן נשמעות מגוחכות, וילך אחרי הממשלה באש ובמים (אבל בעיקר באש).
הייאוש הציבורי די מובן. קוראים לזה דמוקרטיה, אבל האם כל הציבור האמריקאי רצה לצאת למלחמה נגד מדינה שנמצאת בקצה השני של העולם מבחינתם? אותן דוגמאות יש גם פה.
הספר נשמע טוב. יש איזה סרט אנטי-צרכני בשם The Story of Stuff, נושאים דומים.
[תגובה]
מרמיט reply on 24 בינואר 2008 12:25:
לדעתי השאלה אחרת: האם קונספירציה יכולה להיקרא קונספירציה כשאף-אחד לא מתכנן אותה?
האנשים האלה, נקרא להם לצורך העניין הון-שלטון-תקשורת, לא התכנסו יום אחד בבית-הלשכה והחליטו לדפוק את ההמונים. כל אחד מהם משרת את האינטרסים שלו, פשוט האינטרסים שלהם חופפים, ומנוגדים לשלנו.
ותכף וורצל יבוא לצעוק עלי שוב שאני מדבר ב"אנחנו" ו"הם".
עזוב קונספירציה. העניין הוא מיסאינפורמציה, ודיסאינפורמציה. "תרבות טריוויאלית שהאמת טובעת בה בים של זוטות", אם לצטט בפרפרזה את פוסטמן בפוסט. לדמוקרטיה אין ערך כשהציבור:
א. לא יודע מה קורה כי הוא טובע בטריוויה.
ב. חי באשליה שיש לו "רצון חופשי" כשבעצם הוא מתוכנת.
אני לא נוהג להגיד את זה, אבל אתה חייב לקרוא את 1984 ואת עולם… ספרי יסוד בהגות של המאה ה-20.
וגם את "שיבוש תרבות" כדאי לך לקרוא. בדיוק הגעתי לקטע שגם הוא מדבר על אורוול VS הקסלי. ספר שובר-טרנס.
שמעתי על הסרט הזה. עד כמה שהבנתי זה באמת אותו ז&rsquo
[תגובה]
מרמיט reply on 24 בינואר 2008 12:28:
גררר…
…שמעתי על הסרט הזה. עד כמה שהבנתי זה באמת אותו ז’אנר. http://skeletonproject.com/2006/11/28/10-movies-the-us-government-would-prefer-people-not-watch/">בלינק הזה יש עוד כמה המלצות לסרטים חתרניים.
[תגובה]
דמטריוס_סייבר.ציניקן\\ reply on 24 בינואר 2008 18:38:
כן, אני יודע, אין מה לעשות יש דברים שהם פשוט חובה כדי להבין ז’אנר, או במקרה הזה דיסוטופיה מד"בית.
יש איזה כמה אתרי קונספירציה שנתקלתי בהם שבאמת כותבים:
THEM בדיוק ככה, עם האותיות הראשיות והכל.
נראה לי שגם אם יש קונספירציה, זה באמת לא משהו שכל פרחח באינטרנט יכול לדבר עליו בחופשיות. אז אם נחזור לתזה שקונספירציות זה סתם סיפורים- הסיפורים האלה מפחידים. ציבור מפחיד לא חושב (פרומתאוס מתרומם, מתרומם, מתרומם!) וככה אפילו לא צריך קונספירציה. הבנק יקח ממך איזה 20 שקל חיוב על פעולה שלא ביצעת בזמן שאתה צופה בנזקי הקסאם האחרון בערוץ 2
למרות ש20 שקל זה קצת. מקסימום קיסם שיניים בשביל שרי.
[תגובה]
מרמיט reply on 24 בינואר 2008 19:06:
תשמע, תראה, תבין, הבט…
זה לא עניין של יש/אין קונספירציה. זה נושא מורכב. לא הכל סיפורים ולא הכל נכון. האמת כרגיל נמצאת בתחום האפור החמקמק באמצע.
מצד אחד, אם יורשה לי להיות בוטה לרגע, קונפירציה היא תירוץ נוח של לוזרים. "לא פלא שאני לא מגיע לשום מקום, תראו מול איזה כוחות אני צריך להתמודד! איזה סיכוי יש לי מול כזאת קונספירציה?"
מצד שני, זה לא אומר שאין התאגדויות של בעלי-כוח שפועלים למען האינטרסים שלהם ונגד הציבור. בדיוק היום קראתי דוגמא מזעזעת http://en.wikipedia.org/wiki/Great_American_Streetcar_Scandal">לסיפור כזה.
מצד שלישי, בשורה התחתונה זה לא משנה אם בעלי האינטרסים שדופקים את העולם פועלים ביחד או בנפרד. האינטרסים שלהם חופפים, וחופפים גם את האינטרסים של הרבה משת"פים שמזינים את המערכת בדרגים הנמוכים שלה. והמשת"פים האלה הם אנחנו. וזה מה שכתוב בעצם בפוסט הזה.
[תגובה]
דמטריוס_סייבר.ציניקן\\ reply on 25 בינואר 2008 14:51:
OMG.
כן. שמתי לב איזה טיפוסים לרוב תאוריות כאלה מושכות (הולך להסתכל במראה… חוזר…).
בקהילה האוונגליסטית זה הדבר הכי חם. איפה יש עוד אפשרות להרגיש את עצמך פרודו הלוחם נגד כוחות האופל אם לא בלשייך את עצמך כחלק מ"הטובים" בתאוריה של 9\11.
[תגובה]
מרמיט reply on 26 בינואר 2008 10:20:
בדיוק. היטבת לנסח.
קונספירציה מאפשרת לי להרגיש כמו לוחם בכוחות האופל בלי לעשות כלום. צובעת את החיים בגוונים דרמטיים.
ורש כדי שלא יהיה ספק, אני כותב את זה אחרי הסתכלות מעמיקה בראי שלי עצמי. היתה תקופה שהחיים שלי היו מאוד מעניינים כי כל נהג מונית היה סוכן חשאי וכל ראיון עבודה היה גיוס לאילומינטי…
[תגובה]
ללה לנד ב-18 נוב' 2008 בשעה 16:07 #
תמיד העדפתי את "עולם חדש מופלא" על "1984". הסבר יפה של פוסטמן. לא הכרתי. אכן חזון הולך ומתממש. מתממש והולך.
אשרי העוסקים בתיקון עולם. (פחחח, איזו כבדות, סורי)
[תגובה]