במקום שבו לא מכבדים רצונות של ילדים, לא יכבדו גם רצונות של מבוגרים
התלבטתי אם לכתוב עוד פוסט על סמים או עוד פוסט על קראולי, אבל אז באה ריקי כהן וכתבה מה שכתבה, ולמען האמת יותר מהפוסט הרתיחו אותי חלק מהתגובות שם, אז חרגתי ממנהגי והגבתי במילים קצת קשות, והדיון התפתח עד שמערכת התגובות המבאסת של רשימות הביאה לי ת'סעיף, והבנתי שאין מנוס מלכתוב סוף-סוף את הפוסט ה"תיאורטי" על הורות שמתבשל אצלי כבר חודשים.
.
חששתי ונמנעתי מלכתוב את הפוסט הזה כל כך הרבה זמן כי אני יודע עד כמה הנושא הזה רגיש אצל כל הורה. אף אחד לא אוהב לשמוע עצות והמלצות בנושא הורות, שלא לדבר על ביקורת. הקושי גובר כפליים כי בנוסף לנושא הטעון הזה, הפוסט הזה נכנס ברגל גסה לשדה מוקשים ממולכד לא פחות. כי הכותרת המלאה שלו היא:
.
על הקשר בין חוסר כבוד לרצונות של ילדים לבין שתיקת קורבנות תקיפה מינית
.
לא צריך להרחיב על גל ההטרדות והתקיפות המיניות שפוקד את ארצנו לאחרונה, גם אם מדובר "רק" בעליית המודעות להטרדות ותקיפות. רבות נכתב גם על התופעה הידועה של נפגעות שנתקפות שיתוק ואלם תוך כדי ההטרדה/תקיפה. דנה ספקטור עוררה תגובות נזעמות (ולא רק בבלוגספירה) כשאמרה שהיא לא מבינה "מה עומד מאחורי הקיפאון הנשי המוזר הזה". אין לי ויכוח עם התפיסה הפמיניסטית שמייחסת את השיתוק הזה ליחסי כוח בין-מגדריים, אבל אני חושב ששורש הבעיה עמוק יותר, ואינו מוגבל לנשים או לתקיפות מיניות. אם טרחתם להיכנס ללינק הראשון לעיל, ראיתם אולי ששני הגורמים הראשונים שהפרופסור הנכבד מציע לשיתוק הזה הם "כבוד לתוקף" ו"פחד מהתוקף".
.
האצבעות מהססות על המקלדת. ברור לי שכל ניסיון לייחס התנהגויות אנושיות לגורם אחד ויחיד יהיה פשטני ומופרך. ובכל זאת, לאור הידיעה שדפוסי התנהגות שמוכתבים בגיל הרך מלווים אותנו מתחת לסף המודעות כל חיינו הבוגרים, ולנוכח התובנות שרכשתי ביחסים עם המרמיטונת בת השנתיים (עוד שבועיים בלי עין הרע) ומהתבוננות בהורים אחרים, אני לא מצליח להתעלם מהדמיון בין הנשים (והגברים) שנכנעות ללא תנאי לרצונו של בעל סמכות ושררה (ועל אחת כמה וכמה אם הוא "יכול להיות אבא שלהן"), לבין הילדים שמורגלים ומאולפים להיכנע ללא תנאי לרצונם של בעלי הסמכות והשררה בחייהם – בראש ובראשונה ההורים, כמובן, ואחריהם שורה ארוכה של מבוגרים סמכותיים.
.
האילוף הזה יומיומי, לא מודע וחוזר בפרטים קטנים וזניחים לכאורה. והרצף הזה של כפיפות למבוגרים סמכותיים נמשך עד שהילדים בעצמם הופכים למבוגרים סמכותיים, ומתברגים איפשהו בהיררכיה של העדר. ובעדר, כמו בעדר, הזכרים אכן שולטים בדרך כלל, אבל דפוס הדיכוי והסמכותנות משותף לכולם.
.
בנות יקרות, אחיות למאבק, זה לא מתחיל כשהבוס מוריד לך את התחתונים. זה מתחיל כשאבא או אמא מלבישים לך את החיתול למרות שאת צורחת ומשתוללת. זה מתחיל באמבטיה הכפויה. בנשיקה שחייבים לקבל מהדודה. באוכל שדוחפים לגרון. באמירה "כי ככה אני אמרתי". בכפיית סמכות מתוקף הסמכות.
.
אה, נו, זכרתי שאור-לי ברלב כתבה על זה משהו, אבל לא זכרתי שהסכמתי איתה כל כך. יכול להיות שגם אני עברתי איזשהו תהליך בחצי-שנה האחרונה (או שהיא עידנה את הפוסט? זכרתי משהו על נר בטוסיק כמעשה סדום). בכל אופן, זה כנראה מקום טוב לתת קרדיט לאתר באופן טבעי, כור מחצבתה של אור-לי/אפרסקים, שהעשיר את תפיסת ההורות שלי ועודד אותי לא לשכוח את הילד הפנימי לרגל הפיכתי להורה. למען הסר ספק, לא כל מה שנכתב שם מקובל עלי – לא גידלתי את המרמיטונת בלי חיתולים, ולא הייתי אומר שאני מיישם חינוך_בלי_גבולות, אבל למדתי עד כמה אפשר להגמיש את הגבולות האלה, ואיזו יכולת יש לילדים, אפילו פעוטות בני חודשים ספורים, לקבל את הגבולות ההכרחיים כשמסבירים להם אותם בהגיון, ברגישות ובסבלנות.
.
אני אדגיש את זה שוב – הגבולות ההכרחיים. לעניות דעתי החד-ילדית, התנאי הבסיסי להצלחת התקשורת הזאת הוא סיפוק כל צרכיו של התינוק. כשמדובר בתינוק, הצרכים האלה פשוטים ומעטים -חום, אהבה, ציצי (עכשיו הזמן לצעוק "די לטרור ההנקה!") וטוסיק נקי פחות-או-יותר (שכחתי משהו?).
.
פשוט-לכאורה אך תובעני? לא אכחיש. אבל היי, אף אחד לא הכריח אתכם להיות הורים (אה, שכחתי, אתם חיים בחברה סמכותנית).
.
קבלו תיאוריה: ההיריון האנושי התקצר לתשעה חודשים עקב השינויים במבנה האגן של הקוף-ההולך-על-שתיים. הגור האנושי הוא בעצם פג, במובן מסוים. אולי בגלל זה לוקח לו כל כך הרבה זמן לעמוד על הרגליים, בהשוואה לגורים של יונקים אחרים. לפי התיאוריה הזאת, שבטח לא המצאתי בעצמי אבל כרגע אני לא מוצא לה לינקים, תינוק עד גיל שנה שלושה חודשים הוא בעצם עוּבָּר. הסביבה שלו צריכה לְדמות ככל האפשר סביבה של רחם. צעצועים זה נחמד, אבל חום אנושי עדיף. בייבי מוצרט לא יזיק אולי, אבל קול של דופק אנושי מככב בראש הפלייליסט כשרוצים לישון. ונדנדה על בטריות מול טלוויזיה… איי, הלב כואב.
.
תינוק עד גיל שנה לא עושה מניפולציות. הוא מבטא את הצרכים שלו בישירות, אם כי לא תמיד בבהירות. תפקידה של הסביבה הוא להיות קשובה לצרכים האלה ולמלא אותם, לא להציב גבולות מתוך חוסר רצון או יכולת למלא את הצרכים האלה. לא סתם אומרים שצריך כפר שלם בשביל לגדל ילד.
.
אז נכון, לרובנו אין כפר. המוטציה המודרניסטית ששמה משפחה גרעינית מותירה הורים רצוצים וילדים זנוחים, שקבוצת ההתייחסות שלהם היא החבר'ה ולא המשפחה. האינדיבידואליזם המפואר של העידן שלנו מסתובב ונושך אותנו באף, כי עכשיו אנשים מציבים את עצמם בראש גם על חשבון הילדים שלהם, מנסים "להמשיך בחיים שלהם" ולמזער את ה"נזק" של הילדים, מתייחסים להורות במונחים של הקרבה והתקרבנות, במקום לראות בגידול ילדים הזדמנות להשתתף בנס – נס הבריאה של יצור אנושי נושם, חושב ומרגיש – ולהיפתח לתועלת האדירה שהם יכולים להפיק מהתהליך הזה. ילדים רכים וזכים הם המורים הרוחניים הכי אמיתיים והכי טהורי כוונות שתוכלו לפגוש בחייכם, ואת זה ידעתי עוד לפני שהיתה לי ילדה משלי. במקום להפקיד את הילדים אצל בייביסיטר ולרוץ לשיעור "מודעות רוחנית" או לפגישה עם פסיכולוג או הילר, שבו שעה עם הילד שלכם, בלי להגביל ולהצר את צעדיו, והתבוננו בדמותכם הנשקפת ממנו.
.
.
וואו, איפה התחלתי ולאן הגעתי. אני בכלל לא בטוח שזה מה שהתכוונתי לכתוב. אם לחזור בכל זאת לכותרת, אפשר אולי לקוות שהתעוררות ההכרה בריבונות האישה על גופה משקפת ומבשרת מודעות רבה יותר לריבונות של ילדים על גופם ורצונם. בכל מקרה, כל הנאמר בפוסט הזה תקף בעיקר עד המפגש עם סוכני החיברות והסמכות הממסדיים של מערכת החינוך הממלכתית. אבל זה כבר נושא כאוב אחר.
שלא לדבר על הצבא.
.
פוסטים קשורים, יותר או פחות:
24 תגובות עבור “במקום שבו לא מכבדים רצונות של ילדים, לא יכבדו גם רצונות של מבוגרים”
הוספת תגובה
Additional comments powered by BackType





חייש ב-15 מאי 2007 בשעה 10:45 #
אמן ואמן. חינוך בכפיה מלמד את הילד לכפות את רצונו על מי שהוא תופס כחלש ממנו, ולהכפיף את רצונו למי שנתפס כחזק.
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 14:45:
אכן, מה שמזכיר את ההורים שצועקים על הילד "אסור להרביץ!" ומדגישים בעזרת פליק
[תגובה]
דרומי ב-15 מאי 2007 בשעה 10:57 #
לטעמי, ’צרכים של ההורים’ זה בסופו של דבר גם צרכים של הילדים.
אם אני אחליט שחינוך ביתי זה אחלה, ואז אשתי תישאר עם הילדים בבית (זה לא בגלל שאנחנו שוביניסטים – זה בגלל שהיא לא הצליחה למצוא עבודה שתפרנס את המשפחה ואני כן. בדיוק כמו כל שאר המשפחות בחינוך הביתי). ואז הילדה שלי תגדל. ותעשה בדיוק אותו דבר – תהיה עקרת בית. כי הרי הילדים הם קודם כל, ואסור לנו לחשוב על עצמנו, חייבים לחשוב עליהם. ומה זה חשוב אם היא רצתה ללכת לאקדמיה?
אז אני מעדיף לחשוב על הבת שלי, ולכן מציב לה מודל שבה אנשים הם לא המשרתים של הילדים שלהם.
והמחשבה שילד עד גיל שנה צריך רק שיחליפו לו חיתול, יאכילו אותו ויחבקו אותו נראית לי מוטעית להחריד. זה נכון לילד בן חודשיים, אבל ילד בן שנה? כזה שמתחיל ללכת ולדבר? לא צריך גירוי אינטלקטואלי? לא צריך משחק עם ילדים אחרים?
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 14:54:
תודה על התגובה המאתגרת.
חינוך ביתי הוא קונספט שנראה לי נכון מאוד ברמת האידיאל ובעייתי מאוד ליישום. זה אמנם הדגל הראשי של אתר "באופן טבעי", אבל אני מרשה לעצמי לאמץ משם תכנים שנראים לי ולדחות אחרים. בטח חלק מהכותבות שם היו רואות בי הורה מה"מיינסטרים".
חס וחלילה להפוך למשרתים של הילדים. אני מדבר על שיתוף פעולה, לא על כניעה. אני מאמין גם שילדים שהצרכים שלהם נענים יהיו יותר קשובים לצרכים של ההורים, ושל אחרים בכלל. יחס גורר יחס, כמו שאמר הבודהה.
אני מקבל את ההערה האחרונה, ומזמין אותך להיכנס ללינק בסוגריים (שכחתי משהו?), שמתייחס גם לצרכים שהזכרת. אני מודה גם שהתלבטתי אם לכתוב עד גיל שנה או עד גיל חצי שנה, ויכול להיות שהתיאוריה המקורית מדברת בכלל על שלושה חודשים. אתה יודע מה, נסגור על שלושה חודשים של סיפוק צרכים ללא תנאי. למרבה הצער יש הורים שמקטינים ראש גם בשלב הקריטי הזה.
ואני עומד על דעתי שתינוק עד גיל שנה לא יודע לעשות מניפולציות. בעצם, אולי תינוקות שעושים עליהם מניפולציות מגיל 0 לומדים מהר בכל זאת.
[תגובה]
גליה ב-15 מאי 2007 בשעה 13:04 #
נכון, חוסר כבוד (של הורים ומורים) מערער דימויי עצמי, יוצר אנשים אומללים שמאפשרים לאחרים לדרוך עליהם ובתורם מאמללים אחרים.
בענין הקיטורים של אמהות – אני מאוד בעד. זה נפלא להוציא קיטור ולא לדחוף אותו פנימה. אני גיליתי את האפשרות הזאת קצת באיחור וזאת הייתה נשימה לרווחה. כך גם לגבי זוגיות ויחסים עם העולם בכלל. לקטר, להתלונן,להשמיץ ואז ללכת הביתה ולאהוב אותם.
אין שום סתירה בין להבין שהילדים הם נס והדבר הכי נפלא שקרה לנו, לבין לרצות קצת חופש מהנס הזה לפעמים.
[תגובה]
וגם reply on 15 במאי 2007 14:19:
האינדוידואליזם וה"מוטציה" המודרנית שבה ילד גדל במשפחה גרעינית ולא בחמולה הם אלה שמאפשרים יותר כבוד לילד בתפיסה שלי. כמה שיותר מבוגרים מגדלים אותו כך הוא יצטרך להישמע ליותר חוקים ואיסורים. הכפר הוא העדר. והעדר הוא המקום שאתה בתור ילד צריך לוותר על הרצונות שלך כל הזמן כדי להיות חלק ולא חריג.
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 15:00:
כן, איזה קונפליקט.
ילדים שגדלו בחמולות פטריארכליות היו בדרך כלל בתחתית ההיררכיה, אם כי אני זוכר מלימודיי ממצאים מעניינים על החברה הכפרית ההודית, על החלוקה בבית בין "המתחם הציבורי" (הגברי) לבין "המתחם הפרטי" שנשלט על ידי הנשים ובו גדלו הילדים.
אני ראיתי בעיני רוחי מודלים מעצימים יותר כמו שבט היקואנה המיתולוגי של "עיקרון הרצף". אבל זה מן הסתם היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. אני לא רואה טעם להתרפק על מה שהיה לפני המודרניזם, אלא משתעשע בהצעות לשלב הבא. חלומות בהקיץ, אולי.
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 18:06:
אין לי התנגדות לקיטורים ושחרור קיטור. גם אני עושה את זה – עם הפסיכולוגית שלי, עם החברים שלי וגם פה בבלוג, http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=346488&blogcode=6266535">בדרכי שלי.
אם כי אני מניח שזה יותר קטע נשי מגברי (יש בדיחה נחמדה על זה).
אני גם לא מכחיש שיש משברים, אבל הטרנד של האימהות הקוטריות מייצג בעיני משהו עמוק יותר מקשיים ומשברים – תפיסת עולם שלפיה הילד הוא מעין הסחה מהחיים האמיתיים של קריירה ובתי-קפהhttp://cafe.themarker.com/view.php?t=39600">בתי-קפה>, ומטרת ההורה היא למזער את הנזק שהמטרד הזה גורם.
ייאמר לזכותה של ר.כ. שהיא לא הנציגה הכי קיצונית של הזרם הזה. גפי אמיר עשתה קריירה מלהשמיץ את הילדים שלה בעיתונות המודפסת (עם יציאות כמו "אני רוצה יום לימודים ארוך עד שבע ולבטל את החופש הגדול"), ולאחרונה הצטרפה אליה שירי צוק עם הגמד שהורס לה את החיים, וממה ששמעתי גם האמא הטרייה דנה ספקטור, אם כי אותה לא יצא לי לקרוא.
[תגובה]
ללא שם reply on 15 במאי 2007 18:45:
זה לא עדיף על האמהות שמסתירות את הרגשות הלא מקובלים האלה ומוציאות את תיסכולן על העולל בבית?
לי יש הרגשה שהמקטרות הן בסופו של דבר האמהות המשקיעניות והנפלאות ביותר..
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 19:05:
ומה, אלה שתי האפשרויות היחידות?
אפשר להוציא את התסכול גם על הבעל
אבל ברצינות, אני לא שולל את הלגיטימיות של הקיטור, אני מתקומם על אלה שהופכים אותו לדגל, ובעיקר אלה שאומרות "כל אמא מרגישה כמוני, כל השאר פשוט מדחיקות כי לא נעים להן."
מה גם שפריקת התסכולים על במות ציבוריות לא אומרת בהכרח שהתסכולים האלה לא נפרקים גם על הילד.
יש פה עניין של אפירמציות וסוגסטיה – עצמית וחברתית. כשחוזרים ואומרים שהורות היא עול, מתחילים להאמין בזה במוקדם או במאוחר. כשמדברים במונחים של כניעה לרצון הילד או הכנעת רצונו, כשמדברים על הניגוד בין צרכי ההורים לצרכי הילד, אני מתקשה להאמין שיש שאיפה אמיתית לשיתוף פעולה ולהקשבה לילד.
בכלל, אני מעדיף טקסטים של צמיחה ולמידה על פני כאלה שמבטאים ייאוש, רחמים עצמיים והשלמה עם "רוע הגזרה".
[תגובה]
גליה reply on 15 במאי 2007 20:15:
גם אני כמוך מעדיפה גישה חיובית באופן כללי אבל יחד עם זה גם כנות ופתיחות וכשאני שומעת את החברות שלי מקטרות ולא מציגות מציאות מיופייפת אז אני יודעת שהן אמיתיות.
נושא ברית המילה – זה שווה פוסט סוער בפני עצמו.
[תגובה]
תובל-קין ב-15 מאי 2007 בשעה 13:17 #
מרשים אותי לקרוא אצל בן-אדם שאבהותו לא הגבילה אותו מלהמשיך להשתמש במשני-תודעה ולפזול לרוחניות. המשך כך.
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 15:10:
תודה רבה.
למרות החששות הראשוניים שלי, הסתבר שהאבהות לא מחייבת ניתוח עקירת אישיות. אני מנסה להמשיך כהורה את מה שעשיתי כילד – לשאול, להטיל ספק, לחשוב בשביל עצמי. וכמובן לאפשר לילדה שלי לעשות את הדברים האלה בשביל עצמה, ולתת לה רשת ביטחון שנוכחת תמיד אבל לא חונקת.
וכמו שכתבתי, גידול ילד הוא השיעור הרוחני הכי גדול שאני יכול להעלות על דעתי. מדהים לראות באיזו מיידיות וישירות ילדים משקפים התנהגויות.
הבלוג שלך יפה. תכתוב (ותצייר) עוד.
[תגובה]
תובל-קין reply on 15 במאי 2007 16:16:
תודה.
אמרת פה הרבה דברים מרגשים, הלוואי וכל ההורים היו עם הגישה הזו שלך.
יהיה מעניין מה יהיה איתך בהמשך, כשהמרמיטונת תגדל… אתה חושב שתהיה מההורים המגניבים שמגלגלים אחד לילדים שלהם, או תהפוך לבוס של המשפחה(/מפעל)?
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 17:56:
ימים יגידו. הילדה תגדל, המשפחה תגדל… אני רק מקווה שה"ילד הפנימי" הקלישאי שלי יישאר חי ובועט, ויאפשר לי להבין את נקודת המבט של הילדים שלי ולהתחבר אליהם.
אני שואף לא לעשות שקר בנפשי לגבי שום דבר, ובטח שלא לגבי ההורות שלי.
[תגובה]
אקס-אקסטרימיסטית reply on 16 במאי 2007 18:26:
אמן ואמן
[תגובה]
אקס-אקסטרימיסטית ב-15 מאי 2007 בשעה 16:42 #
פוסט נפלא. כהרגלך.
1. אתה לא מזכיר את עניין ברית המילה כי יש לך בת. אחרת זה היה מככב באחת הפיסקאות הראשונות. ולא רק כאמצעי דיכוי של התינוק, אלא בעיקר כאמצעי דיכוי של האם הנאלצת בניגוד לכל אינסטינקט אימהי שהוא להקריב את בנה. אפשר להתייחס לזה כאל מכינה קדם צבאית. המסר שעובר לאמא: "הילד הזה לא שלך. אנחנו נחתוך אותו, ניתן בו סימן שהוא אחד משלנו, ואז נשלח אותו להרוג ולההרג למעננו.".
2. ילדים קטנטנים אוהבים לעשות דברים ביחד. להדיח כלים, לעבוד בערוגה, לסדר את החדר. להתלוות אל המבוגר ולעשות יחד איתו. ללמוד ממנו. כמה חבל שלשבת ליד אמא ולראות איך היא תופרת SQLים במחשב לא עונה על הצורך הזה.
3. אין לי כח לחפש את הקישור הרלבנטי, אבל נדמה לי שקראתי את זה בזמנו אצל דני לסרי, אני מצטטת מהזיכרון: גבולות מטבעם אינם נמצאים במרכז. במרכז צריכה להיות המהות. הגבולות הם מטושטשים ובשוליים.
4. בין השורות של השורות של השורות אני קוראת שתיכף יהיה לנו פה מזל טוב בשעה טובה? ד"ש למרמיטה והרבה חיבוקים למשפחת המרמיטים.
[תגובה]
מרמיט reply on 15 במאי 2007 17:53:
אייאייאיי, חדה כתער, כהרגלך
4. בלי עין הרע טפו טפו טפו חמסה חמסה חמסה. הרופא אמר שיש לו דופק חזק טפו טפו טפו חמסה חמסה חמסה.
1. לא הזכרתי, אבל זה לא אומר שלא חשבתי על זה הרבה לאחרונה. ראי סעיף קודם, וגם – ביום חמישי הייתי בהנחת תפילין של חתן בר-מצווה בכותל, ונשבעתי שזה הטקס היהודי האחרון שבו אשתתף בחיי. המרמיטה שאלה אם זה כולל ברית מילה, ואחרי זה התחילה להתפלל שגם הבאה בתור תהיה סוסה. אני אישית התחלתי למלא שקי-חול לקראת המלחמה הצפויה, אבל אין לי שום כוונה להתפשר על זה. על גופתי המתה יחתכו לילד שלי את הזין בגיל 8 ימים.
2. בהחלט, ואני מרגיש שאולי לא הדגשתי את זה מספיק פה. כתבתי על זה משהו בתגובות אצל ריקי. פעוטות לא צריכים חוגי העשרה, החיים שלהם הם חוג העשרה אחד גדול.
3. ואני קראתי איזה משל לט"ו בשבט (ב"לאישה" מכל המקומות), אבל כל מה שאני זוכר ממנו זה שהכוונת ילדים היא כמו גיזום עצי פרי: נחוצה, אבל במידה עדינה ומושכלת, והרסנית במינון יתר.
[תגובה]
אקס-אקסטרימיסטית reply on 16 במאי 2007 18:25:
מזל טוב מזל טוב!!!!
[תגובה]
נירית ב-23 דצמ' 2007 בשעה 22:55 #
קראתי עם דמעות בעיניים….כל מילה בסלע
[תגובה]
מרמיט reply on 24 בדצמבר 2007 11:52:
תודה
[תגובה]
סוכן זוטר, מקסימום לבלר » "וובקינז? את יכולה להאכיל את הכלב" ב-07 מרץ 2010 בשעה 12:57 #
[...] (אם כבר בציטוטים עצמיים עסקנן) [...]
Practically perfect in every way | קורות ממלכת עילם ב-15 מרץ 2010 בשעה 19:53 #
[...] נוקשותה הבריטית, מאמינה במשחקים וחוויות כדרך לימוד. המרמיט כתב על איך האילוף מגיל צעיר, זה שמר בנקס כל כך אוהב, הוא זה [...]
» אחריות ההורים. סליחה, האמהות ידיים טובות ב-30 אפר' 2010 בשעה 17:25 #
[...] לגמרי באותו ענין, אבל חשוב: http://mermit.mind-fucking.com/respect-your-children/ var a2a_config = a2a_config || {}; a2a_localize = { Share: "Share", Save: "Save", Subscribe: [...]