הטאו של דיסני [סיפורי זן לילדים #1]
הזען כמו שסיפרתי אותו לבִתי
הסדרה הזאת מתבשלת אצלי כבר המון זמן, מתרחבת ומתעבה, אבל ברוח הזען היא חיכתה בסבלנות ונתנה לכל הדברים הדחופים והבוערים לעקוף אותה. ועכשיו, כמו הנהר הזורם בערוצו, הגיע כנראה זמנה להתחיל להישפך לים.
הרעיון פשוט: לחפש ספרי (וסרטי) ילדים שרוח הזען שורה עליהם, במידה זו או אחרת, בצורה זו או אחרת. המילה "זן" משמשת כאן כמפתח לקשת רחבה של גישות וערכים, המזוהים עם טאואיזם ובודהיזם למשל (אבל לא רק), שהמשותף להם הוא כנראה בעיקר שהם מוצאים חן בעיניי.
אז נתחיל, בלי הרבה שהיות, היישר בלב המאפליה, בפופיק של המיינסטרים: עולמו המופלא של וולט דיסני.
כשמפרקים את מפעלו האמנותי ועולמו התרבותי של תאגיד דיסני, לרוב הוא לא יוצא מזה טוב. (וראו לדוגמא את המאמר הנוקב של ברברה ארנרייך שבו היא מתארת את סדרת הנסיכות של דיסני כ"סם אונס עם מנגנון השהייה". nuff said.) בהחלט ייתכן שחלק מהביקורת הזאת תסתנן להמשך הדברים, ונוכל כמובן להמשיך לפתח את זה בתגובות , אבל בפוסט הזה מתחשק לי לחפש רק את הטוב שבאמת נחוץ לדוב.
מה גם שסרטים, בניגוד לספרים, מאפשרים לשלב בבלוג סרטונים משובבים.1 זה טוב לחוויית המשתמש, זה טוב לרייטינג, זה טוב לערכי המותג. זה ווין-ווין סיטואיישן, באמת, ואף אחד לא ישים לב לבאנר של דיסני בפינת הבלוג. עכשיו תחתום לי פה ופה. תודה. מואהאהאהא.
הבטחתי זען? נפתח בקונג-פו, שיעור מס' 1:
החיבור של זוֹזוֹ למוּלאן היה די מדהים. זה התחיל בכלל כשסבתא הקריאה לה את הסיפור מתוך הנובליזציה של הסרט. כשזוֹזוֹ סיפרה לי לראשונה, בהתרגשות ובפרטי-פרטים, על הילדה שהתחפשה לבן כדי להילחם בצבא והשאירה לאבא שלה את המסרק שלה וכן הלאה, חשבתי בהתחלה שמדובר באיזה סיפור תנ"כי שפרח מזיכרוני. זה היה אות הפתיחה לפאזת מולאן אינטנסיבית שבמהלכה היא ראתה את שני הסרטים2 פעמים רבות, שיחקה בחרבות (למרבה שמחתי) וחבשה קסדות. את הספר אנחנו עוד מקריאים לפעמים עד היום, אם כי בפחות התלהבות והזדהות. כל העסק קונפוציאני מאוד, כמצופה מסרט של דיסני על סין הקיסרית, מלא דיבורים על חובת הבת לאביה, חובת האזרח למדינה (ולקיסר) וכן הלאה. דווקא בגלל זה היה כל כך נחמד להיתקל בפנינה הטאואיסטית הקטנה הזאת. ולראות את זוֹזוֹ מתרגלת את התנועות מול הטלוויזיה היה בכלל תענוג.
.
ומסין, להודו. אפשר לשפוך הררים של מלל על הקולוניאליזם של רודיארד קיפלינג ועל הקונסיומריזם של תאגיד דיסני, אבל כל זה לא גורע מהעונג שבלפזם עם בּאלוּ הדוב:
חפש תמיד רק את הטוב
שבאמת נחוץ לדוב
ושכח את הצרות שבחיים
דברים פשוטים יש פה לרוב
הטבע הוא נדיב וטוב
הוא מספק לנו את הצרכים
.
מה אפשר להוסיף? הדוב המקסים הזה, אולי ההיפּי הראשון בסרטי ילדים ונצר מכובד לשושלת של פּוּ, הטיף לפשטות מרצון הרבה לפני שזה היה באופנה. מעניין רק אם הוא היה חושב שמרצ'נדייז של דיסני זה משהו שבאמת נחוץ לדוב.
.
ולסיום האוברטורה הזאת, אחרונה חביבה להפליא, התוספת האחרונה לסרטייה הביתית, האמא הרוחנית של כל הסופר-נניז באשר הן, הלא היא מרי פופינס. את הסרט הזה פספסתי איכשהו בגיל הרלוונטי, ואחר כך הייתי אירוני ומודע לעצמי (אבל לא באמת) מכדי להתעמק בו. עילם הזכיר לי לא מזמן שהאומנת הקסומה מזוהה עם סגנון הורות שקרוב לליבי (סגנון שלאחרונה הועלו כנגדו אישומים חריפים; טרור, לא פחות), אבל כמו שהוא מציין, ומהקטעים החטופים שהספקתי לראות בשתי הקרנות הבכורה שלו אצלנו, יש בסרט החכם הזה הרבה יותר מזה. כמו למשל, על קצה המזלג:
חוכמת החיים ובעיקר החמלה של האומנת ומנקה הארובות, לעומת הקור והניכור של האמא (האקטיביסטית הנמרצת, ששוכחת בלהט הקרב את הקרובים לה; אם כי אפשר לראות בזה גם ביקורת ריאקציונרית על הפמיניזם, וגם זה פירוש קביל) ובעיקר של האבא הבנקאי, המנחיל לילדיו את תפישות השבי שלו;
הקסמים של מרי, הסידְהי האופייניים לחכמי זען, שהופכים אותה לחצי-סופרנני-חצי-שאקטי;
האדמירל המיליטריסטי שמבחינתו אין הבדל בין מנקי ארובות מפויחים המרקדים על הגגות לילידים המרקדים בג'ונגל, אלה גם אלה מסכנים את האימפריה ויש לירות בהם לאלתר!
וראו, לדוגמא, את הסצנה החתרנית-על-גבול-הקומוניזם בבנק. (למיטיבי לכת המעוניינים בהקשר נוסף, הנה הקטע שלפניה, שבסופו הילדים פוגשים את הזקנה שמאכילה ציפורים מחוץ לבנק ואבא אוסר עליהם לקנות ממנה זרעונים). הציניות של הבנקאים בולטת שבעתיים על רקע המונולוג מלא החמלה של מנקה הארובות מיד אחריהם:
חבל רק שההפי-אנד של הסרט מקלקל הכל, כשהאבא – אחרי ש"השתגע" ופוטר מהבנק בזמרה עליצית – חוזר אליו כשותף בכיר. זה אופייני להוליווד, שגם כשהיא כבר מעלה רעיונות חתרניים היא לא הולכת איתם עד הסוף כמעט אף פעם. ואולי אפשר גם להגיד שמרי פופינס בכלל לא חתרנית, אלא רק מבססת את התפקידים המסורתיים של מגדר ומעמד וכו'. אפשר גם להגיד שזאת בכלל סאטירה על האנגלים; אורי קליין יכול לטעון שהכל סובב סביב יחסי אב ובן; ובטח יהיה גם מי שיוכיח באותו ובמופתים שזאת בכלל אלגוריה נוצרית ומרי פופינס היא התגלמות של מריה הקדושה. שיהיה. אני לא מתעקש. הקטע אצלנו בזען הוא שאנחנו במילא מנהלים כבר את כל הוויכוחים האלה בינינו לבין עצמנו, כך שאין לנו הרבה מוטיבציה להתווכח עם אחרים.
שכחתי מישהו? עוד קולות חתרניים בסרטי דיסני שזכורים לכם לטוב? איזו דמות בסרטי דיסני של ילדותכם הותירה בכם את החותם העמוק ביותר? רוצים להסביר לי למה מיראמאקס הרבה יותר שווים מדיסני? מהי חיית הדיסני שלכם? אם מיקי הוא עכבר, דונלד הוא ברווז ופלוטו הוא כלב, אז מהו גופי?
השלימו והוסיפו בתגובות, צרפו לינקים ותוכלו לזכות בחופשה מפנקת ביוטיוב.
פוסטים קשורים, יותר או פחות:
33 תגובות עבור “הטאו של דיסני [סיפורי זן לילדים #1]”
הוספת תגובה
Additional comments powered by BackType





mermit_ ב-23 אפר' 2010 בשעה 19:49 #
אין דרך נעימה להגיד את זה: כתבתי פוסט בשישי בערב. הטאו של דיסני, פוסט ראשון בסדרה על סיפורי זן לילדים http://mermit.mind-fucking.com/zen-4-kid...
[תגובה]
נתאי ב-23 אפר' 2010 בשעה 23:16 #
יש סרט בשם "דינוזאור" על דינוזאור שגודל על ידי יונקים קטנים, וכשמטאור פוגע בכדור הארץ הוא חובר לכל הדינוזאורים החלשים והחולים שהעדר השועט זנח מאחור, ויחד איתם מציל את העדר. לא האמנתי שזה דיסני.
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 9:46:
נתאי-
אני מבין שאתה ממליץ? אחפש את הדינוזאור.
[תגובה]
נתאי reply on 28 באפריל 2010 7:25:
ממליץ בחום. למרות שהילדים שלי לא מתים עליו משום מה.
[תגובה]
נתאי ב-23 אפר' 2010 בשעה 23:17 #
http://www.imdb.com/title/tt0130623/
[תגובה]
גיא ב-24 אפר' 2010 בשעה 5:51 #
ומה עם הקומקומים ששרים ב"הגיבן מנוטרדם"?
אם זה לא זן – אני לא יודע מה כן..
רק דיסני מסוגלים לקחת קלאסיקה תרבותית, שהיא טרגדיה, ולהפוך אותה למחזמר עם סכו"ם מזמר. מעולם לא התחברתי ל"יכולת" הזאת.
גם "אלאדין 2" היה סוד של "זן", שטוב לו לא היה מתקיים.
יש דברים שעדיך להשאיר לדמיון.
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 9:49:
גיא-
לצערי אני לא מכיר את שני הסרטים שהזכרת.
חיפשתי עכשיו ביוטיוב קומקומים מזמרים בגיבן מנוטרדם, ולא מצאתי את השיר המדובר. יש עוד רמזים?
ולגבי אלאדין 2 אקבל את המילה שלך. זה לא סרט שיש לי רצון מיוחד לדגום.
[תגובה]
גיא עץ נופל ביער ב-24 אפר' 2010 בשעה 21:25 #
תענוג של פוסט

ראיתי מלא קליפים מספר הג'ונגל
ומי שמביא חיוך לעולם כאילו הביא גאולה לעולם
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 2:24:
זכית בחופשה מפנקת ביוטיוב!
שמח שהתענגת – זאת היתה המטרה העיקרית, ליהנות קצת לשם שינוי.
ותתחדש על הניק המורחב
[תגובה]
יצהר ב-25 אפר' 2010 בשעה 9:51 #
גם אני חייכתי רבות, והלוואי שזה יחזיק עד הערב (לפחות).
דווקא היום הייתי צריך אותך פוליטי – כדי להכניס משהו מ'תעלת בלאומילך' המצוין שראינו אתמול. אבל אם זען וילדים (אם כי לא דיסני), אז "אחרי שחנקו בו את היצר הטבעי באמצעות התשוקות שהולידו בו, או אז מוסרים את היצור המלאכותי הזה לידיו של מחנך, מי שמשלים את גידולם של הזרעים המלאכותיים שממילא היו מעוצבים לגמרי, ומלמד אותו הכול, זולתי להכיר את עצמו, זולתי להפיק תועלת מעצמו, זולתי לדעת לחיות ולהיות מאושר. בסופו של דבר, ילד זה שהוא עבד ושליט עריץ כאחד, עתיר ידע ובה בעת ריק מרגשות, לקוי בגוף ובנפש גם יחד…"
אז אף אחד לא יקרא לרוסו חכם-זען, אבל ב'אעמיל' יש הרבה רעיונות מקסימים ומקדימי-זמנם (יצא ב-1762!) שקרובים למה שאתה כותב כאן. ספר ארוך להפליא, כך שיקח לי זמן להגיע לסופו, אבל מי ממהר.
ובעניין מרי פופינס – סרט מעולה בהחלט, שגם אני הכרתי אותו בזכות הבכור שלי, שהתמכר אליו (היתה לנו גירסה בלי תרגום, וקצת תרגמתי לו סימולטנית, והוא היה חוזר על משפטים מהסרט בשיבושים ילדותיים נפלאים). אח"כ קראתי את הספר וקשה להאמין כמה הוא מ-ש-ע-מ-ם. אבל בעניין סידור הבית, למשל, אני חושב שיש הרבה מה ללמוד ממרי – לא את הקסמים (ניסיתי. לא עובד) אלא את המוּד, את הקלות שבה אפשר לגייס את כל המשפחה אבל במובן הטוב, ואפילו ליהנות מקיפול כביסה ושאר מטלות, שלא לדבר על שואב-אבק, רציחת-זבובים ושאר משימות שהן מהנות-ממילא.
ונדמה לי שאותו סיבוב הוליוודי (תיקון ואחריו קילקול, כמו האבא שחוזר לבנק בסוף) קורה גם במלך האריות, שם הוא חוזר מאותה ארץ-ילדות/שנגרי-לה לעולם האמיתי, והופך לשליט (טוב אמנם).
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 10:20:
ואללה, עושה רושם של בחור חכם, הרוסו הזה. אני צופה לו עתיד מזהיר
ולא קשה במיוחד למצוא קווי דימיון בין מה שציטטת לזען, אם כי אני לא מכיר את רוסו מספיק בשביל לקבוע אם הוא באמת בזען.
הקטע שציטטת מזכיר לי מאוד את הפוסט הזה:
http://mermit.mind-fucking.com/parenting-flash/
"סקרנות אי אפשר ללמד, אבל אפשר להשתדל שלא להרוס אותה."
…וגם כמה פוסטים שכתבתי בתחילת שנה"ל הקודמת, כשהילדה נכנסה לגן הממלכתי פה. כל פעם אני נגנב מחדש מהגישה של מערכת החינוך, לדכא את הסקרנות הטבעית ולהמיר אותה בכפייה, במקום למנף אותה ללמידה מרצון.
נו, מה לעשות, פיתוח הסקרנות מחייב יחס אינדיבידואלי לילד.
גם על עבודות בית כבילוי עם הילדים כתבתי פה ושם ("לשטוף את האוטו לפי עיקרון הרצף"). מסתבר שקלעתי לדעת חכמים
ופניית הפרסה הזאת אל ההפי-אנד שמנציח את הסדר הקיים היא סימן היכר של דיסני, ושל הוליווד בכלל.
צ'מע, כל תגובה שלך היא פתח לכמה דיונים שלמים. אולי תפתח בלוג?
שבוע טוב.
[תגובה]
יצהר reply on 25 באפריל 2010 12:37:
אז למה לא פתחתי בלוג? (התשובה בסוף)
טוב ששלחת אותי לפוסט ההוא כי אותו פספסתי אבל בגדול, בגלל העיסוק שלך בעניינים האלה אני כאן, ובזכותך כידוע הגעתי לאליס מילר ועכשיו, באיזו דרך פתלתלה כלשהי, גם לרוסו. *לעשות* את השינוי קצת יותר קשה לי, אבל לאט לאט, אינשאללה, ואני הרי לא לבד אז צריך לעבוד גם על הסכמה. אתמול עשינו יום ללא טלוויזיה/מחשב (פיילוט לשבתות) וזו היתה התקדמות מסוימת – לא עצם הכיבוי אלא היכולת להעביר… אוף, מילה גרועה. *לבלות* יום שלם בלי המכשירים האלה. טוב, לא ממש יום שלם, הרי ראינו את בלאומילך. ובכל זאת.
ואגב, בפוסט ההוא שקישרת עכשיו, הקטע עם הטלוויזיה (שבוע ללא טלוויזיה) ממש העלה לי דמעות בעיניים. מצמרר, נקודה.
הנה הסוף, אז הנה התשובה. עצלות.
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 15:07:
בעניין הטלוויזיה, אנחנו קיבלנו רוח גבית אנתרופוסופית בשנה הקובעת (גיל 2-3). הבקשה היחידה של הגננות האנתרו' לגבי שגרת החיים בבית היתה שהילדים לא יראו טלוויזיה בבוקר, לפני שהם באים לגן. זה השריש אצל זוֹזוֹ את ההרגל ש"אין טלוויזיה בבוקר".
[תגובה]
יצהר reply on 25 באפריל 2010 16:26:
רק בבוקר בלי טלוויזיה? נשמע לי אנתרו'-לייט. במובן הטוב כמובן (אצלנו מעולם לא הורשתה טלוויזיה בבוקר, אבל זה נבע כמובן גם מאינטרס שלנו – התארגנות יעילה. אם כי בעצם, לפי מה שלמדתי ממך, הפער בין האינטרס 'שלנו' לאינטרס 'שלהם' מצטמצם פלאים כשהגישה נכונה ולא מתעמתת. ראיתי את זה אתמול בפיילוט ההוא של שבת-בבית-בלי-טלוויזיה. הבוקר נרשמו חיוכים לא שגרתיים, למרות שקמנו ליום עבודה ולימודים, ואני מקווה שיש קשה סיבתי כלשהו).
בחולופֶן, מה שמדהים (סליחה על המונח המשומש) הוא שהאנתרוסופיה – קראתי רק כמה מאמרים בסיסיים בחודשים האחרונים – קובעת יעד מאוד דומה לזה של אליס מילר והמרמיטוסופיה בכלל. בשטח, האנתרו' היא גישה מאוד נוקשה ("עכשיו מציירים בצהוב"), ואליס מילר מדברת בדיוק ההיפך. אבל ברמת היעד – שניהם מסכימים שבמקום 'להכשיר' את הילד לָעולם במובן האורייני (שליטה במחשב וכו'), צריך בעיקר לחזק אותו, "לבנות" ילד עם מרכז אותנטי, יציב, ממשי וכו'. כי ילד כזה – ולא הילד-מחשב הסופר-מעודכן – יתמודד הרבה יותר טוב עם השינויים שמאפיינים את העידן שלנו.
ואפרופו חירות וכפייה, אני חייב לצטט לסיום את אברי גלעד, שזכה לכותרת והפנייה מאוד-מאוד מרושעות בראיון איתו במוסף הארץ האחרון. הוא דיבר על אביו הלא-פשוט, ונשאל: איזה טכניקות פיתחת כדי להתמודד עם ההתנהגויות שלו?
- לציית.
[תגובה]
מרמיט reply on 28 באפריל 2010 9:25:
אכן אנתרו' לייט. הגננות בגן הזה לא היו מהסוג הדוגמטי (וטוב שכך, ויש גם כאלה). הן לא רצו להחזיר את ההורים בתשובה, רק טענו שטלוויזיה לפני הגן מוציאה את הילדים מאיפוס.
כן, יש קווי דימיון בין חינוך אנתרופוסופי וחינוך "ללא כפייה". יש גם נקודות מחלוקת. קראתי פעם בבאופן_טבעי דיון/ויכוח מעניין על העניין הזה:
http://www.beofen-tv.co.il/cgi-bin/chiq.pl?chiq:%E7%E9%F0%E5%EA_%E5%EC%E3%E5%F8%F3_%E7%E9%F0%E5%EA_%EC%E7%E5%F4%F9_%E5%E7%E9%F0%E5%EA_%E7%E5%F4%F9%E9
אני, כדרכי, משתדל לשמור על אקלקטיות ולא לחתום על שום דוֹגמה. אני גם לא מכיר את האנתרופוסופיה לעומק. מצאתי שם דברים מעניינים מאוד, אבל חלק מההנמקות שלהם מיסטיות מדי לטעמי (מהתרשמותי השטחית).
אבל כן, בלב הדברים אתה צודק. המטרה היא לחזק את הילד מבפנים, ללמד אותו להסתכל גם פנימה במקום להתרגל לגירויים חיצוניים.
[תגובה]
אנדלוסיה ב-25 אפר' 2010 בשעה 11:36 #
נסה שתי סדרות מזרח אירופיות מרנינות:
pat & mat – שני ברנשים שמנסים לתקן ובדרך מקלקלים כל מה שאפשר, אבל תמיד בסוף הם מרוצים מהתוצאה. אנימציה צ'כית (בובות). כ-9 דקות כל סרטון.
Pauli der maulwurf – סדרה מצוירת מזרח גרמנית על חולד חומד שנלחם בתעלולי הפיתוח והטכנולוגיה. מרהיב עין. כ-5-6 דקות.
שתיהן ללא מלים.
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 11:44:
מקסים, תודה!
בדקתי וראיתי ששתיהן קיימות בשפע ביוטיוב. החולד הזה אפילו נראה לי מוכר (איזה קטע, יש לי גם חבר שהכינוי שלו הוא "החולד הגרמני").
יהיה מה לראות עם הילדה במחשב. אולי אפילו לצרוב לה.
איזה יופי, אשכרה נהייתה פה פינת המלצות.
[תגובה]
מרגוליס reply on 2 במאי 2010 23:54:
הורדתי בעקבות ההמלצה. נראה מקסים!
[תגובה]
מרמיט reply on 3 במאי 2010 22:50:
אה, הזכרת לי שגם אני רציתי לדווח שהילדה התלהבה מאוד מהסרטים של החולד ביוטיוב.
(תזכורת למנויי האימייל: Pauli der maulwurf)
תודה רבה, אנדלוסיה!
[תגובה]
מרגוליס reply on 3 במאי 2010 22:53:
למורידים – החיפוש הנכון הוא Krtek. זה השם בצ'כית. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mole_%28Zden%C4%9Bk_Miler_character%29 )
[תגובה]
אורה הכפולה ב-25 אפר' 2010 בשעה 13:44 #
מה עם הצוללת הצהובה? אני זוכרת את זה בתור סרט ילדות שלי שממש אהבתי יחד עם מרי פופינס .
[תגובה]
מרמיט reply on 25 באפריל 2010 15:04:
מה זאת אומרת מה איתו? הוא לא של דיסני, והספונסרים איימו לבטל את הצ'ק אם אכתוב עליו.
למעשה, צוללת צהובה הוא אחד הדיוידים הראשונים שקנינו לזוזו, אם כי עברו כמה שנים עד שהיא התחילה ליהנות ממנו. מעשה שהיה כך היה: כשעזבנו את תל אביב לטובת המושב הלכתי לאוזן השלישית ופדיתי את יתרת המנוי שלנו תמורתו. רק בשנה האחרונה היא הסכימה לראות אותו איתי, ואחרי שתרגמתי לה סימולטנית את עיקרי העלילה היא נדלקה.
אבל לא כמו שהיא נדלקה על מרי. ברגעים אלה היא רואה אותו שוב.
(סוג של סגירת מעגל: הפסקול של צוללת צהובה היה תקליט הביטלס הראשון ששמעתי, כי הוא התגלגל איכשהו לתקליטייה הציונית/קלאסית של ההורים שלי.)
[תגובה]
אורה הכפולה ב-25 אפר' 2010 בשעה 15:17 #
אההה הבנתי…
קונג פו פנדה, זה של דיסני?
http://www.youtube.com/watch?v=IjYPlzlga78
או שדרים וורקס לא שייכים להם, אני מתבלבלת…
בכל אופן, תלמד את זוזו את תפיסת האצבע של וושו. זה הכי זן שיש.
[תגובה]
נתאי reply on 28 באפריל 2010 7:27:
קונג פו פנדה מתאר באופן מושלם את מערכת היחסים בין אחת התלמידות בכיתת היוגה שלנו לבין המורה…
[תגובה]
מרמיט reply on 28 באפריל 2010 9:32:
זוֹזוֹ לא התחברה לקונג-פו פנדה. שמעתי שזה סרט מוצלח, אבל גם אני טרם הספיקותי.
חבל, אחרת ההערה של נתאי על המורה ליוגה ולתמידתו בטח היתה מצחיקה אותי נורא.
[תגובה]
אורה הכפולה reply on 28 באפריל 2010 9:53:
המורה ליוגה זורק לה כופתאות בכל פעם שהיא עושה תרגיל מוצלח? מפתה אותה במרק כדי להיות גמישה יותר?
[תגובה]
יחזקאל ב-26 אפר' 2010 בשעה 7:23 #
בנוגע לפניית הפרסה חזרה, במיוחד במרי פופינס, עד כמה שאני מבין, העולם כבר בא על תיקונו. כדי שהאב יבין שהבנק הוא לא מרכז חייו, אלא המשפחה, ושמותר לחייך וליהנות בחיים, הוא אכן היה צריך את הפיטורין האלה, אבל אחרי שהוא למד את השיעור הזה, אין בעיה בכך שיחזור לעבודתו הקודמת.
זה בבחינת מה שיש אומרים על כך שבכל נושא כדאי ללכת בשביל הזהב, להיות במקום ממוצע ולא קיצוני לאף כיוון, אבל מי שלקוי במידה מסוימת צריך ללכת לזמן מה לדרך הקיצונית בכיוון השני כדי לעזור לעצמו להגיע לאיזון, רק אח"כ הוא יוכל לחזור לאמצע, אל הדרך הממוצעת.
באופן כללי, הרעיון של הטוב מנצח, ושלפעמים גם הטוב עושה טעויות והקשיים שעוברים עליו הם הדרך ללמוד מה באמת חשוב בחיים או להימנע מההתנהגויות הלא רצויות, הוא די מצוי בסרטים שקהל היעד שלהם הוא הגיל הרך, עד כמה שאני זוכר. אז אני מסכים שיש הרבה בעיות במסגרת הכללית של הסיפור כשמדובר בסיפורי הנסיכות למיניהם, אבל עדיין לא מבין למה אתה נשמע מופתע כל כך מהדוגמאות שהבאת.
[תגובה]
מרמיט reply on 28 באפריל 2010 9:40:
@יחזקאל
זה נכון מה שאתה כותב על ה"תיקון" של האבא במרי פופינס, וזה סוגר לי את הפינה שלו.
א-ב-ל: יש משהו נורא אגואיסטי בפיתרון הזה. אחרי הקטע שהעליתי לפוסט, שמציג את הבנקאים כחבורת תאבי בצע, החזרה של האבא לעבוד אצלם היא כניעה לסדר הישן.
יתרה מכך: כשהאבא מפוטר מהבנק, הוא מתפקע מצחוק ועושה צחוק מהרצינות הנפוחה שלהם. והקונצנזוס הוא שהוא "השתגע". אישית, בתור אחד ש"השתגע" בצורה דומה, הייתי שמח אם הסרט היה הולך עד הסוף עם השיגעון של האבא.
אבל זאת אכן דרישה מוגזמת מהוליווד. אפילו "אמריקן ביוטי" לא העז ללכת עד הסוף עם ה"שיגעון" של הגיבור שלו, ונאלץ להרוג אותו בסוף כדי להראות שלא משתלם לערער על הסדר החברתי.
כך שלא, אני לא ממש מופתע. הפליאה וההפתעה לא היו יותר מכלי רטורי, אני כבר יודע למה אפשר לצפות מהוליווד, וזה לא הרבה.
(היוצא-מן-הכלל היחיד שעולה בדעתי כרגע, שכן הלך עד הסוף: מועדון קרב. גם שם יש אמנם חזרה של הגיבור לאיזון אחרי סטייה קיצונית לכיוון השני, אבל על הדרך הוא מפוצץ את וול-סטריט.)
[תגובה]
יחזקאל reply on 28 באפריל 2010 10:45:
לא בדיוק, גם הבנקאים קצת הורידו מהנפיחות הזו, גם הם יצאו להעיף עפיפונים ובן היו"ר אפילו ציין לשבח את זה שאבא שלו צחק לראשונה בחייו בזכות מר בנקס, אז אולי גם הם למדו משהו. לבד מזאת, צריך פרנסה בחיים, ואם הגיבור עצמו למד מה חשוב, מותר לו להמשיך לעשות את אותם הדברים אבל כשהוא מודע לעצמו (ולתבל בקמצוץ אירוניה), ולכן לשמור על סדר העדיפויות הנכון.
[תגובה]
מרמיט reply on 28 באפריל 2010 19:56:
אה, אז אלה בעצם האבות הרוחניים של שרי אריסון
[תגובה]
מרב@ ב-26 אפר' 2010 בשעה 23:27 #
ואם לקלקל שמחות, שורה מפיטר פן צצה ועולה במוחי בכל פעם שמדברים על וולט דיסני. הילדים האבודים שרים בהתלהבות:
נלך עם מנהיגנו כי הוא מנהיגנו
נלך עם מנהיגנו
כי ככה הוא אמר
(או משהו בסגנון).
כשהגדול היה קטן הוא מאוד אהב את הסרט הזה ושר איתם בהתלהבות עד שיום אחד עצרתי אותו באמצע הסלון ושאלתי: למה הם הולכים איתו? והוא נעמד מופתע וככה פיתחנו שיחה על העניין.
מלך האריות גם הוא פשיסטי להחריד, במיוחד הסצינה שבה האריה האב מרים את סימבה הקטן אל על וכולם משתחווים לו. גם במבי סובל מהפגם הזה, אם כי הוא מקסים, במיוחד אם מריצים מהר את הסצינה שבה העופר הצעיר צועק: אמא, אמא, בקול קורע לב.
ואין, פשוט אין על בלו (-:
[תגובה]
מרמיט reply on 28 באפריל 2010 9:44:
@מרב
מסכים איתך, גם לגבי מלך האריות (שלא סבלתי מעולם) וגם לגבי פיטר פן, שהיה להיט גם אצלנו ובגלל זה יכולתי לראות עד כמה הוא בעייתי מכל מיני בחינות – עם כל הקסם שלו, ואולי בגלל כל הקסם שלו. לא סתם הוא זכה כבר שיקראו על שמו תסביך.
[תגובה]
דנה ב-04 מאי 2010 בשעה 8:45 #
כן, יש בהחלט נקודות חיוביות בדיסני. איך, איך, איך לא שמת לב לפוקהונטס, ופוקהונטס 2? אשה צעירה, פגאנית! שהולכת עם הלב שלה, נגד כל הסיכויים, נגד הגברים משני הצדדים, ומצליחה! פוקהונטס 2 מדהים לא פחות. היא אמנם לומדת את כל הכללים של האנגלים, אבל בסוף מלמדת אותם משהו. הכול נפלא חוץ מאידיאל היופי שתמיד נראה כמו איזו מין ברבי אקזוטית. ומההטרוסקסואליות הנצחית. אפילו עיניים חתרניות מתקשות למצוא בדיסני משהו שחורג מהטרונורמטיביות, שלא לומר הטרוסקסיזם.
[תגובה]